tisdag 2 december 2008

Grötlunch

Idag har jag ätit grötlunch i Bredbyn något som är mycket populärt. Det kom ca 170 personer för att äta gröt, vitost, mesefil (grädde blandat med messmör och kanel), skinka och tunnbröd. Pensionärerna slet i köket för att hinna med alla människor och när jag erbjöd mig att hjälpa till i disken sa de inte nej. Ivan och hans crew var rädda att bara få äta åslappe (Anundsjömål för rester) eftersom det kom fler är de hade förväntat sig. Efter gröten hälsade jag på ett dagcenter som kommer att bli en av arbetsplaceringarna i Bredbyn. Sen skyndade jag vidare och skrev avtal med en värdfamilj! Nu behöver jag bara två till familjer i Bredbyn! Värdfamiljer hör av er, innan fredag!

PS I Bredbyn hittade jag den här skylten, jag har inte en blekaste vad de försöker sälja, någon som vet?



6 kommentarer:

  1. Mesefil har, precis som Raspeballer och Kams, även en annan och emellertid vanligare benämning, nämligen blana.
    Kams betyder Palt (klump av potatis, kornmjöl och fläsk) och Raspeballer är samma sak som kroppkakor.

    SvaraRadera
  2. Tack! Min pappa ringde halv åtta imorse och berättade samma sak och undrade om jag inte var av norrländsk börd för det här borde jag ha vetat...

    SvaraRadera
  3. Äter folk sånt? Är det gott? Är det nyttigt? Står man sig länge på det? I så fall gillar jag det. Jag har idag på T-banan hört två äldre herrar i flanell disskutera älg-mule i gele. Eftersom matlagning intresserar mig frågade jag hur man gör denna rätt.Det är en historia i sig, jag berättar den Sandra när du kommer hem. KOm hem nu!!! Jag har eget internet nu. JIPPI /Sparrisen

    SvaraRadera
  4. På fråga 1 svarar jag "Ja". Fråga 2 "Smaken är som baken. Jag har försökt men inte riktigt fått ihop det". Fråga tre och fyra ska du nog ställa till en dietist.
    Älgtunga är också ganska populärt. Själv föredrar jag älghjärta. Mums!

    SvaraRadera
  5. Hur går det med placeringarna i Brebban? Har de fattat vilken chans de har? Själv sitter jag nu i Huvudsta och har en liten paus från Falun, träffade Moa igår och vi hann med lite ciu snack. Tillbaka i Falun igen till nästa vecka. Vi får höras då. Känns iaf som jag kan pusta ut lite nu- alla mina familjer är klara!! :) Ha en trevlig helg och förät dig nu inte på vitost och mesefil... Massa kramar

    SvaraRadera
  6. Pratade med en jobbarkompis vars svärson är norrman.Han sa att raspeballar är renbock och kamsmix är som palt men gjort på potatis mjöl och havregryn.Låter inte så lockande.
    Kram mamma

    SvaraRadera